viernes, 30 de marzo de 2012

JO VAIG TREBALLAR AL LLUIS MILLET

En aquesta pàgina posarem tots els escrits i comentaris que facin els/les mestres que van treballar a l’escola. Es recomana si és possible que s’indiqui l'any o anys que van estar a l’escola, i una foto d'abans i una altra d’ara.  Ho podeu enviar a pericogarcia52@gmail.com

 Lluís Rey Riocabo UN ANY EN LA VIDA D’UN DIRECTOR D’ESCOLA (1975-1976)

Aterrar a l’escola Lluis Millet l’any 1975 i fer-ho com a director va ser una aventura difícil d’oblidar. Jo tenia ja una bona experiència com a mestre després de treballar sis anys a l’escola de Patronat Els Xiprers del Baixador de  Vallvidrera. Però creia fermament en la necessitat de transformar l’escola pública i per aquest motiu em vaig presentar a les primeres oposicions que es van convocar l’any 1974 i vaig obtenir una plaça com a mestre a una escola de Borredà. La casualitat va voler que la inspectora Sara Blasi que coneixia la tasca que havíem fet a Vallvidrera m’oferís una regalet enverinat: acceptar una plaça de director de l’escola Lluís Millet a Santa Coloma de Gramenet. Em va advertir que es tractava d’un centre de nova creació on s’havien produït fortes tensions entre pares, mestres i l’administració. El claustre estava format per set propietaris provisionals dels quals cap d’ells volia fer de director. Semblava del tot impossible que es poguessin cobrir les vacants perquè ningú volia anar a treballar en un centre i en un barri tan conflictiu. Tot un repte! I ho vaig acceptar. Calia buscar complicitats i les vaig trobar en un grup de pares de l’associació. El president em va posar al dia de tots els conflictes i no eren pocs però vaig descobrir uns pares conscienciats, reivindicatius, acostumats a la lluita. Un recolzament magnífic per començar a treballar!

 Qui vol fer de mestre al Lluis Millet?

 A principis de setembre, el curs a punt de començar, en vaig trobar sense mestres nomenats. La major part dels de l’any  anterior havien marxat, la directora havia cessat i només es quedaven uns quants propietaris provisionals forçats. Quin panorama! Però a més, els que havien estat nomenats per ocupar la seves places feien gestions per obtenir una comissió de serveis en altres centres. Finalment els deu mestres interins més antics de Barcelona es van veure obligats a sol·licitar la nostra escola. Tots tenien 69 anys! Tot i així encara faltaven places per cobrir. Era tal el desgavell administratiu que una funcionaria em va dir que si coneixia algun mestre que volgués treballar al Lluís Millet , fes la proposta i seria acceptat immediatament.
Aquell mateix dia  vaig conèixer a la Isabel Fonoll que feia cua per trobar una plaça d’ interina. Desprès de parlar deu minuts amb ella i explicar-li la situació la vaig proposar per la seva contractació. La Gabriela Serra que vivia a Singuerlin es va assabentar que buscàvem mestres i es va oferir.

 La lluita pels parvularis ... continuar


Puri Giménez

Vaig treballar  a una escola que no va poder obrir les portes al començament del curs 74-75 perquè faltaven mestres, mobiliari ... fins que la pressió dels pares ho va fer possible.
Vaig treballar a una escola on l'ensenyament no era gratuït perquè es cobraven “les permanències”, hora extra en la qual les pissarres d'algunes classes s’omplien de dalt a baix de comptes i exercicis. ¡!
Vaig treballar a una escola on hi havia molts alumnes, pocs recursos, però moltes ganes de canviar les coses.
Vaig tornar a treballar al Millet  l’any 77, després d'un parèntesi de dos cursos. Hi vaig trobar un equip de mestres amb qui vaig sintonitzar des del principi.
La vitalitat d'aquells anys, la creativitat, la passió per la participació i la innovació, l'entusiasme per treballar per una escola pública de qualitat s’encomanava arreu tant a nivell  personal com a professional.
Eren temps de posar les bases d'un ensenyament de qualitat, sobretot, perquè teníem davant nostre uns alumnes amb tot el dret a rebre’l.
Així anaven sorgint propostes organitzatives i pedagògiques que, amb la pràctica del dia a dia, anaven obrint camí a un procés més profund i ampli de reflexió  fins engrescar-nos en projectes de renovació de les diferents àrees i en temes transversals.
Alguns d'aquests treballs van transcendir el marc de l'escola i es van vincular a l'interès d'altres mestres i d’altres centres que també apostaven per un nou model d'educació.
Vaig ser al Millet uns 20 anys. Van ser anys molt intensos i rics. En aquesta escola vam treballar força, però també ens vam divertir molt. Hi havia un grau de complicitat professional i d’amistat que, en molts casos, anava més enllà de l’àmbit professional i que s'ha mantingut fins ara. Crec que els alumnes i els pares també percebien aquest clima.
Gràcies a tots els que heu fet possible que tornem a reviure aquella experiència
.




Ginés Martìnez Cerón


Huellas que ponen de relieve el tiempo vivido no el tiempo transcurrido


Mi estancia en el lluit Millet, tres cursos, corta, pero lo suficiente intensa para que la calidad de sus vivencias dejara algunas huellas, imperceptibles a simple vista pero, que han tenido la asombrosa capacidad de dejar un poso que a pesar de la distancia en el tiempo, treinta y tantos años, siguen siendo un recuerdo vivo. Recuerdos-vivencias que otras vivencias no han logrado borrar sino convertirlas en intemporales.



Llegué al Lluit Millet en el curso 1978 cuando apenas se acaban de construir los cimientos que le darían la solera que estos cuarenta años han demostrado. Cimientos sobre los que en los años sucesivos se fue construyendo una escuela que respondía al modelo de una escuela pública  que supo poner al niño como el verdadero protagonista del aprendizaje. La clave, el aporte y la entrega de un profesorado que llegó a borrar las fronteras entre el tiempo personal y el profesional. Daba igual que fuese la hora del recreo, del medio día, para escuchar sin cesar la música de la multicopista que imprimía materiales de elaboración “made in Lluis Millet”, producto de horas y horas incontables de un trabajo voluntario



A través de esa reproductora iban viendo la luz materiales que complementaban y/o ocupaban el lugar del tradicional libro de texto. Materiales pensados y elaborados “a la carta” para los niños y las niñas de una escuela sin apenas recursos pero, que contaba con unas ideas claras, ilusión y entusiasmo de un profesorado enamorado de su oficio de maestro. Materiales de lo más diverso y adaptado siempre a las características y necesidades del alumnado: Centros de interés globalizado y proyectos interdisciplinares, materiales específicos, las pruebas, la novela, el teatro… Luego vino la entrada a las aulas de lumière dando un nuevo impulso a la escuela con aquellas proyecciones en las que tanto se disfrutaba y aprendía, recreando y comentando aquellas proyecciones. Si los materiales “made in Lluis Millet” fuero importantes para el aprendizaje, no lo fueron menos, las salidas de observación, de recogida de materiales, de realización de encuestas a los vecinos de las Oliveras. Materiales que enlazados a la vida constituían las fuentes del aprendizaje. Fuentes a través de las que aquel alumnado aprendió a pensar, a investigar, a explorar, a sacar sus propias conclusiones y a elaborar también otros materiales producto de su trabajo como, la historia de su vida, estudio sociológico del barrio de las Oliveras …



Detrás de estas producciones y el trabajo en equipo encontramos la pedagogía del Freinet: el texto libre, las asambleas, la globalización, las salidas. La de Paulo Freire superando la educación bancaria y potenciando la dialogicidad, y un largo etcétera que vendría a evidenciar el compromiso político y pedagógico de aquel grupo de personas que supieron poner lo mejor de si mismo al servicio de aquella escuela y de aquel barrio. Principios pedagógicos que siguen siendo válidos hoy, eso si, complementados por otros principios de aparición posterior que desarrollan una orientación comunicativa que engloba y supera otros anteriores



El tiempo ha demostrado que aquel equipo de maestras y maestros tuvieron la capacidad suficiente para, a pesar de las características socioeconómicas y culturales de las Oliveras, realizar una buena gestión de sus pobres recursos e implementar las estrategias apropiadas, para lograr el nivel de competencia requerido de todo su alumnado logrando así una escuela de calidad que, sin duda hoy, le concederían  “la Q de calidad.”



Estas son algunas de esas huellas que me retrotraen a un escenario “la escuela del Millet” y a un tiempo 1980 y que con el paso del tiempo se han convertido en parte de mi  patrimonio educativo. Lo que demuestra la importancia del tiempo vivido no del tiempo transcurrido. Por eso, a pesar de aquellos cortos pero intensos años que viví en aquella escuela, ni el polvo, ni el viento, ni la lluvia han podido borrarlas.



 Nuria Valls

Records de l’escola Lluís Millet al Barri de les Oliveres: L’Onze de Novembre

Una de les jornades festives que més recordo va ésser un onze de novembre. Feia pocs dies que s’havien instal·lat els fanals al barri i els carrers havien deixat de ser foscos com una gola de llop. La nit era molt estrellada. La flaire de castanyes torrades no es féu esperar i en l’aire d’aquell vespre hi havia quelcom més que una simple expectació. Els infants i tots els grans amb  el cor tendre l’esperaven. Estaven desitjosos de veure “allò”.

El barri de les Oliveres i l’escola Lluís Millet als anys vuitanta, un dibuix de l’Isidro Soria
I “allò” era un magnífic drac que va fer la seva entrada majestuosa traient foc pels queixals. Una doble estela de color de rosa acompanyava els moviments del cap, els quals atreien les mirades esporuguides i enamorades dels infants.
El drac, que tant bon punt sortí al carrer, es va fer l’amo i senyor de la festa, era d’unes dimensions considerables. Semblava talment que s’hagués escapat d’una era prehistòrica i es presentés aquí , en ple segle vint, missatger de nostàlgies i de joia. Els dimonis de Vilafranca li feren l’escorta. Aquells diables, per si mateixos ja n’haurien fet molt de soroll i fum i olor de pólvora, posant els pèls de punta a qualsevol, mes al costat del drac resultaven una comparsa perfecte.
El cercavila s’estengué per tots el carres i carrerons, els diables feien tornar la nit més enigmàtica: els espetecs dels petards, les forques de ferro i les rodes de foc espurnejant per sobre dels seus caps encaputxats amb teles de sac, transformaven l’ambient d’una forma especial.
La quimera, mentrestant, encongia el cor dels petits amb el seu pas lent i parsimoniós, amb el seu cap brandava l’aire de la nit i l’omplia de bengales de color de rosa. L’olor de les castanyes calentes es confonia amb la sentor de la  pólvora cremada a tall d’encens tardorenc i festiu que s’enduia enlaire tots els maldecaps de cada dia.
Aquella festa es podrà repetir, però serà molt difícil que mai més la gent es torni a trobar tan tendrament agermanada en un cercavila per a infants. El drac l’havien fet uns mestres i unes mestres de l’escola del barri el centre Lluís Millet , juntament amb una titellaire del poble, posant-hi moltes hores de paciència i treball i amb una gran dosi de creativitat i artesania.                          


Isabel M. Muñoz Moreno.La Ciutat Millet... (Jo Millet).

L’Escola Lluís Millet va ser la primera on vaig treballar un curs sencer, on tindria una tutoria per primera vegada a la meva vida professional. M’havien adjudicat una plaça de Ciències Naturals i Matemàtiques, la meva especialitat de Magisteri, el que més m’agradava. La perspectiva no estava malament, estava molt il·lusionada. Després d’un curs i mig d’anar per escoles substituint el que em tocava, podia fer de mestra a la meva ciutat.  Anava amb moltes ganes, però també nerviosa. Havia triat el centre perquè n’havia sentit parlar, i també pel seu projecte: se sabia que l’equip docent tenia les coses molt clares, un projecte cohesionat, es dedicava molt a l’escola i al barri... Els mestres del Millet eren molt coneguts a la ciutat i alguns companys em van preguntar com se m’havia acudit triar aquella escola... Vaig tenir molts dubtes, no sabia si estaria a l’alçada.
Per fer boca vaig apuntar-me a l’Escola d’Estiu que s’organitzava a la ciutat, on vaig conèixer alguns companys i companyes. Crec que els primers van ser el Josep Miquel i la Izaskun. Era al setembre de 1981.

No em vaig equivocar, hi vaig estar alguns anys seguits, i vaig sentir-me acompanyada des del primer dia. A partir d’aquell moment no vaig parar d’aprendre. En realitat van ser mestres meus (mestres de mestres) en la millor universitat, la de l’escola.

No paràvem, entre tot l’equip de mestres es desenvolupaven diferents projectes des de les diferents àrees, com expliquen altres col·laboradors. Ens plantejàvem com treballar aquells temes que eren inherents a totes les àrees, a la part de valors, hàbits i comportaments. A més d’aprendre molt de ciències o matemàtiques, els alumnes i nosaltres erem persones i com equip preteníem assegurar que els aspectes de desenvolupament personal havien de formar part del currículum del centre.

La solució la vam trobar desenvolupant projectes interdisciplinaris, que volia dir que es treballaven com a escola, i s’integraven a l’aula independentment de l’horari dedicat a cada àrea o projecte. A més, ho volíem fer de manera activa i compromesa, sense fer classes magistrals i coherentment amb les línies metodològiques del nostre projecte educatiu. Així va néixer el projecte Ciutat Millet.

Volíem que els alumnes, i també mestres, pares i mares, visquessin l’escola com una col·lectivitat.  Entre tots havíem de construir una manera de conviure, tots i totes erem resposables del bon funcionament de l’escola. La convivència seria tan rica i profitosa com nosaltres vulguèsim. De fet, es tractava de donar un missatge de ciutadania activa i compromesa, per aixó el model que es va triat per treballar i viure la participació en una comunitat va ser la ciutat. D’una manera activa es pretenia educar en la participació per tal que el procés d’incidir i millorar la realitat transcendís de l’escola, i fos traslladable al barri i a la ciutat.

 Durant els dos anys que va durar l’experiència ho vam aconseguir. Entre tots i totes, l’escola es va convertir en el model de convivència que desitjàvem. Si l’experiència va servir pel futur dels alumnes no ho sé, m’agradaria aprofitar l’ocasió per preguntar-los, però del que estic segura és que vam aprendre molt a escoltar i treballar en comú per una idea que compartíem: fer de la nostra comunitat i la nostra escola un lloc on aprendre, fent-nos grans  compartint el millor de nosaltres mateixos.

Adela Gallardo

A principis de setembre del 1978 amb molta il·lusió i ganes de treballar a l’escola pública vaig arribar al Lluís Millet, on sabia que un grup de mestres havien iniciat un camí per anar fent una escola diferent a la tradicional tant precaria a Santa Coloma.
Les condicions per educació eran dures, degut a la manca d’escoles el nombre d’alumnes era molt elevat, al Lluís Millet tots els nens i nenes no hi cabien a l’edifici nou, de manera que el parvulari i els primers cursos d’EGB estaven situats als baixos de l’edifici de pisos del carrer Pep Ventura en uns depriments espais. La desagradable primera impressió que aquests espais em van causar (en ells estava ubicada la classe on jo faria de mestra de primer) es va esvair molt aviat a mesura que anava coneixent als companys i companyes i rebia la seva càlida acollida i la passió per fer escola imbrincant l’educació i la realitat social propera a alumnes i famílies.
La confluència entre la sensibilització social i politica d’alguns pares i mestres que varem participar en les lluites pels serveis més bàsics durant el franquisme (la mateixa escola va ser fruit de la lluita de veins i veines) va generar quantitats immenses de sinergia, que traduit en el vocabulari de l’època volia dir: compromés col·lectiu, unió d’esforços, dedicació de temps, debats, discrepàncies i contrast d’opinions, reunions i més reunions…per aconseguir una bona escola, democratica, participativa i innovadora, tot un repte!
Repte que al menys en part va fer-se realitat: cinema lligat als aprenentatges escolars, treball de llengua i literatura, treball per centres d’interès, integració de nens amb deficits auditius, organització participativa de centre, activitats educatives de centre i barri amb projecció i vinculació social, material socialitzat, “la ciutat Millet”…  una escola plena de vida !!
Varem ser molts, amb tarannàs diversos, que vam fer nostre aquest repte professional amb compromís personal i molta dedicació, posant en marxa canvis en la manera d’entendre i fer escola, amb organització i gestió cooperativa, pedagogia activa i lligada a l’entorn natural, social, cultural i oberta al món.  
Les activitats educatives no només es feien a l’aula, l’escola sensera, el barri de Les Oliveres, Santa Coloma,… eren utilitzats com a espais i recursos educatius vivenciats, en deiem aprendre de forma crítica i creativa, cadascú en el seu paper alumnes, famílies i mestres n’erem els protagonistes. Recordo amb especial satsfacció l’estreta col·laboració i complicitat que teniem amb els pares i mares i com ens donaven suport i participaven activament en les actuacions conjuntes.
Durant 19 anys vaig ser mestra a l’escola Lluís Millet i amb el meu marit Jaime vam optar per a què fos l’escola dels nostres fills Manel i Miguel, l’emprempta ha estat profunda, aprenentatges incontables, vivències, emocions, afectes i amistats generoses, són tresors molt valuosos dels que continuem gaudint ara. Moltes Felicitats pel 40 aniversari a tothom !!!


PURIFICACIÓN JIMENEZ NOS ENVÍA LOS SIGUIENTES COMENTARIOS

Tobi, Robi y el Aeroguatutu: Un trabajo de Lengua y Plástica

Era muy importante estimular el gusto por la lectura, por eso buscábamos estrategias para fomentarla. Estas imágenes son el resultado de un trabajo que hicieron los alumnos de 5º (curso 83 ¿? 84 ¿?) sobre personajes de uno de los libros leídos, titulado “Tobi, Robi y el Aeroguatutu”


Las 7 pruebas (año 1985)
El grupo de Lengua del Casal del Mestre elaboró varios libros para la enseñanza de la Lengua Castellana en el ciclo superior de EGB.
Uno de estos libros se titulaba “Las 7 Pruebas.” Pruebas por las que tenían que pasar los alumnos de 6º y, que una vez superadas, les daban acceso a un estadio superior. En fin toda una estratagema para conseguir las competencias lingüísticas con los alumnos. 
En el Millet se dinamizó esta propuesta mediante actividades individuales y en grupo y  con intercambios de trabajos con alumnos de otras escuelas.
Las  imágenes que te envío son las entradas a las clases de 6º y tienen que ver con
 “el rito de iniciación y las pruebas”  como actividad de ambientación para suscitar el trabajo posterior en el aula.


EL DRAGÓN DEL MILLET.

El Profesor Ferran Pla fue  el impulsor de este magnífico ejemplar de dragón, aunque las fotos no den fe de ello. Este dragón participó en muchas fiestas del barrio y otras tantas de Sta. Coloma.


Ciudad Millet
Una imagen del acto “solemne” de la inauguración de la ciudad con la presencia del alcalde y otras autoridades.


UNA ESCOLA DE PEL•LÍCULA

Quants anys fa de tot plegat? Trenta o potser més. De fet sembla tot molt llunyà però hi ha records que difícilment s’esborren perquè ens  han marcat per sempre. A l’escola Lluís Millet hi vàrem abocar tanta passió, tanta energia que podem dir que van ser els millors anys de la nostra vida professional. Tot estava per fer i tot era possible.
Quan hi vam aterrar, allà per l’any 1975, l’escola era un immens bloc de ciment envoltada de pisos enfilats a la muntanya. Un miler de nens i nenes hi entraven cada dia deixant anar pels passadissos la seva energia infantil. Així és que els  mestres ens vam trobar amb unes classes atapeïdes d’alumnes que ens miraven amb desconfiança  i amb  una de manca de recursos materials. Tot plegat  forçosament havia de desembocar en la recerca d’alternatives que fessin viable la nostra tasca. Per sobreviure, calia aguditzar la imaginació i deixar de banda els programes oficials, despertar l’interès  de l’alumnat i aconseguir que els mestres gaudíssim ensenyant. Mirat des del present pot semblar agosarat. Fora llibres de text! Ens farem el nostre propi material! Fora la programació oficial! N’elaborarem una de pròpia que s’adeqüi  a les necessitats de l’alumnat. Organitzarem sortides periòdiques, anirem de colònies! Col•lectivitzarem el material escolar! Introduirem el llenguatge cinematogràfic a les aules! Hi ho vàrem fer tot. La solidesa d’un equip molt compacte de mestres i la col•laboració d’unes famílies que ens van fer costat van fer miracles. Però i l’administració? Com és possible que ens permetés fer i desfer amb tanta facilitat? De ben segur que no podien compartir els nostres mètodes de treball però no ens ho van impedir a canvi, potser, de mantenir la pau en un lloc on els ànims estaven prou exaltats.
Per uns nens i nenes que ja en aquells anys es passaven la vida enganxats a la tele les imatges era un punt d’interès segur. Veure cinema a l’aula va afavorir l’expressió oral , escrita i plàstica dels alumnes i, a més, va despertar el seu esperit crític. Construint les seves pròpies imatges mitjançant els tallers de cinema van aprendre a expressar-se en un altre llenguatge. El cinema va ser una bona via per eixamplar la seva cultura. Els va familiaritzar amb els pioners del cinema i els va permetre conèixer la riquesa creativa dels millors autors. Primer van ser les projeccions en super 8 a l’aula i després, amb l’ajuda de l’Ajuntament , del Departament d’Ensenyament de la Generalitat  i del Casal del Mestre, l’experiència es va expandir a d’altres centres de la ciutat i fins i tot a d’altres poblacions de Catalunya. Es van elaborar materials didàctics per alumnes i mestres, es van organitzar cursos de formació del professorat. Fins i tot hi havia projeccions en 35 mm a l’antic cinema Goya. I , poc a poc, sense haver-ho previst , un projecte petit que havia nascut amb la intenció d’afavorir l’aprenentatge dels nens i nenes del Lluis Millet es va convertir en un aparador de l’escola i de la ciutat.
 Entre tots vam fer de l’escola Lluis Millet una escola de pel•lícula !
Aurora Maquinay i Lluís Rey
  • Lluis Rey Riocabo Publicado en el libro LES OLIVERES SABOR A BARRIO 1970 - 1980 De Ferran Saro




Lluís Rey nació en un pueblo de Valencia, en 1965, y muy pronto llegó a Catalunya. Desde 1970 hasta 1975 ejerció de maestro en la escuela El Xiprer, en Vallvidrera. Cuando tenía que trasladarse a Borredà fue Sara Blasí, entonces inspectora de zona, quien le sorprendió con la propuesta de ir como director a Santa Coloma de Gramenet, a una escuela nueva, en el barrio obrero de Les Oliveres, donde hacía pocos meses se había inaugurado la escuela Lluís Millet ... continuar

  • Perico García Publicado en el libro LES OLIVERES SABOR A BARRIO 1970 - 1980 De Ferran Saro












Perico García nació en Yecla, en 1949, y se traslada a vivir al barrio del Fondo, en 1972. En el curso, 1973-1974 se incorpora como substituto en la escuela situada en los bajos de la calle Pep Ventura, que entonces pertenecía al colegio Torre Balldovina... continuar

  • Aurora Maquinay Publicado en el libro LES OLIVERES SABOR A BARRIO 1970 - 1980 De Ferran Saro

Aurora nació en Barcelona, en 1948, y llegó al Lluís Millet en el curso 1976, un año más tarde que su marido Lluís. Desde 1968 trabajaba en la escuela Xiprer, de Vallvidrera, donde ejercía la dirección Montse Badia, una gran pedagoga... continuar
  • José Miquel Lacasta. Publicado en el libro LES OLIVERES SABOR A BARRIO 1970 - 1980 De Ferran Saro



Josep Miquel llegó al barrio de Singuerlín en el año 1976. En junio de aquel año finalizó sus estudios de magisterio en la Escola de Mestres de San Cugat, donde existía un espíritu de tolerancia, de libertad y donde se impartía una formación innovadora impulsada por un profesorado comprometido...continuar

  • Joan Doménech. Publicado en el libro LES OLIVERES SABOR A BARRIO 1970 - 1980 De Ferran Saro



Joan Doménech nació en Lleida, en 1953 y se trasladó a estudiar a la Universidad Autónoma de Barcelona en 1970. Llegó a Singuerlín en 1976 y se incorporó como maestro en la Academia Singuerlín, no obstante, el director de la academia, que compartía las ideas de la Hermandad de Cristo Rey, lo despidió por sus ideas progresistas y de izquierdas... continuar

No hay comentarios: